Kostnader i tannlegepraksis

Først av alt, godt nytt år til alle!

Begynnelsen på et år bringer alltid forventninger og kanskje også noen bekymringer med seg. Jeg spår at tannlegenes priser og pasientenes kostnader blir viktige tema og gjenstand for stor offentlig interesse også i 2011. Det skal ikke stor spådomskunst til for å forutse dette. Og det er slett ikke bare negativt. Det kan også gi oss mulighet til å få mer oppmerksomhet på våre kostnader og få forklart hva tannhelsetjenester av høy kvalitet må koste.

Tannlegeforeningen organiserer medlemmer med ulik yrkeserfaring og yrkesutøvelse, men ett er sikkert: NTF ARBEIDER FOR ALLE MEDLEMMER. Det vil alltid være grunnlag for diskusjon om prioriteringer, og hva som er rett vil være avhengig av øynene som ser. Et forsømt felt er kostnadsanalyser i tannlegepraksis. Vi har i lang tid sett etter metoder som kan omfatte flest mulig, og undersøkelser som er representative for de fleste praksiser og praksistyper. For hvordan beregnes våre priser? På hvilket grunnlag fastsettes de? Vi er nå i ferd med å sette i gang et prosjekt der utvalgte praksiser blir gjenstand for undersøkelser i regi av Handelshøyskolen BI. Målet er at dette skal gi oss bedre grunnlag for kostnadsanalyser og prissetting.

Den offentlige tannhelsetjenesten beskyldes for å ha et spinkelt grunnlag for å fastsette sine priser, og for å se bort fra de bedriftsøkonomiske nødvendigheter som privat praksis er avhengig av. Kanskje vil fylkestannlegene synes at vår undersøkelse er interessant for dem også, og at de kan bygge på den for eventuelt å gjøre sine egne analyser. Det er faktisk fortsatt noen som synes det er meningsløst at Den offentlige tannhelsetjenesten har et tilbud til betalende pasienter. Det er jeg ikke enig i. Vi må akseptere konkurranse så lenge vi vil ha fri etableringsrett. De ansatte i Den offentlige tannhelsetjenesten trenger dessuten allsidig praksis, både av hensyn til rekruttering og faglig utvikling. Det er i alles interesse at vi har en velfungerende offentlig tannhelsetjeneste, med fokus på folkehelse og forebyggende behandling. Og, selvsagt, den må dimensjoneres slik at det faglige tilbud til de prioriterte pasientene sikres.

For NTF er det vesentlig å skaffe et godt grunnlag for å håndtere den økende interessen for tannhelsetjenester fra forbrukerhold. Som mange kjenner til, er det gjort et omfattende arbeid for å få til en forbrukervennlig prisportal for tannhelsetjenester. En slik portal fikk foreningens støtte i forbindelse med stortingsmeldingen i 2007, og NTF har deltatt i utredningsarbeidet. Det er likevel grunn til å anta at myndighetenes forslag vil bli møtt med en viss skepsis fra tannlegehold. Jeg har ikke sett forslaget til portalens utforming enda, men det er klart at vi står foran en omfattende diskusjon om prisstruktur og oppbygning av prisoversikten. Likevel tror jeg det kan være mulig, langt på vei, å få til et omforent system på, dersom forbrukernes representanter er villig til å høre på fagmiljøet. Et annet kontroversielt tema blir innrapportering av priser fra den enkelte praksis og fylkeskommune. Det er antydet at dette skal kunne skje automatisk. Også dette forslaget vil nok mange være skeptiske til, NTF inklusive. Vi vil derfor sette mye inn på å få forslaget ut på ordinær høring, slik at lokalforeningene kan bli involvert.

NTF har altså ambisjoner om å gi forslaget til portal og utformingen av denne en bred politisk behandling. Det må også være i myndighetenes interesse at en slik ordning er forankret blant dem som skal være objekt i portalen. Det aner meg at forbrukerinteressene i denne saken har en overdreven forventning. Som påpekt så mange ganger før; det er mye annet enn pris som avgjør valg av tannlege. Etter hvert som nye generasjoner fluortenner kommer til, vil behandlingspanoramaet endre seg. Behovet for spesialisttjenester forsterkes trolig, behovet for vedlikehold vil øke og de faglige utfordringene forskyves til de eldre og gamle. Dette vil gjøre det mindre interessant å fokusere på pris alene. Tilgjengelighet, faglig tilbud og service vil være viktige faktorer.

Nok spådom i denne omgang. Foreningsåret 2011 blir ikke mindre utfordrende og spennende enn det foregående. Noen hevder at NTF er for lite tydelig. Dette var også et signal vi mottok på ledermøtet i november. Jeg håper kostnadsanalysene og diskusjonene rundt prisportal kan endre dette inntrykket – forhåpentligvis i tannlegenes favør.

GunnarLyngstad